Saturday, July 11, 2009

Romanca a implinit 4 ani - interviu de Sorin Cehan , clik pt foto



Cu patru ani in urma, pe 21 iunie, lua fiinta la Londra, in cartierul Hammersmith & Fulham, "Romanian Women Society", care si-a schimbat apoi numele in "Romanca", una dintre cele mai active asociatii romanesti din Marea Britanie. Ionela Flood, presedinta asociatiei, trece in revista istoria, realizarile si planurile acestei organizatii.

Ionela Flood a absolvit ASE, a lucrat ca director in primariile sectoarelor 1 si 2, cu primari de toate culorile politice, si a infiintat o asociatie de voluntariat la Bucuresti, Infomanager. A plecat din Bucuresti in 2002, lasand liber postul de director al Centrului Cultural Eminescu. "Eu n-am plecat de nemultumita din Romania, ci am plecat pentru ca am ales sa ma casatoresc cu un englez. Nu-mi pare rau ca am plecat, dar mi-a fost ingrozitor de greu sa ma adaptez." De fapt, relatiile ei cu Romania sunt foarte stranse: "Eu nu pot sa stau fara Romania, cel putin o data la doua luni merg acasa. Mi se face dor, mi-e dor de acasa tot timpul." La Londra, primul lucru pe care l-a facut a fost sa infiinteze o filiala a asociatiei de voluntariat din Romania, cu care a organizat doi ani la rand ziua Romaniei, inainte de crearea societatii "Romanca". "Pe 21 iunie 2005, am fost cinci fete care am semnat constitutia asociatiei si am depus-o la consiliul Hammersmith & Fulham. S-a numit initial «Romanian Women Society». Am schimbat apoi denumirea in «Romanca», si, cand vom avea bani si timp pentru rebranding, vom adauga la denumire si «Romanul». Membrii sunt de acord sa schimbam denumirea." Cotizatia membrilor simpli in "Romanca" este de 10 £/an, iar cei din board platesc 120 £/an. Fondurile sunt intotdeauna insuficiente, dar "faptul ca putem face imagine Romaniei ne mobilizeaza".

Romanian Day

Noua asociatie a continuat sa organizeze Romanian Day, in contextul festivalului local din cartierul Hammersmith & Fulham, in parteneriat cu autoritatile locale. In fiecare an, mai putin anul trecut, pentru ca la putere au venit conservatorii, care au taiat fondurile pentru festival. Romanian Day insemna "o expozitie, poate un mix-media, expo cu gastronomie romaneasca, distribuire de brosuri", actiuni organizate cu voluntari romani. "Vreau sa multumesc celor peste 150 de voluntari romani care in acesti patru ani si-au dedicat timp si resurse importrante actiunilor societatii. Avem in continuare nevoie de voluntari". Asociatia are si activitate sociala, ofera sfaturi minimale pentru cei care vor sa-si deschida un business, de exemplu, si ofera posibilitatea de training free in diverse domenii, datorita unui network de ong-uri din care face parte. A mai fost organizata o discoteca romaneasca, timp de 6 luni, care n-a mers insa, s-au mai organizat diverse petreceri, bbq, dar nu acestea au dat prestigiu asociatiei, ci luari de pozitie publice si proiecte importante. Un moment important a fost scrisoarea deschisa catre Tony Blair, in paralel cu o petitie a mai multor asociatii, contra impunerii de restrictii pentru lucratorii romani. O a doua scrisoare deschisa a fost trimisa de "Romanca" premierului Gordon Brown, pe aceeasi tema: "Scrisoarea catre Brown a avut un rezultat mai bun, pentru ca ne-au suplimentat locurile de munca cu 8.000", spune Ionela. La proiecte, asociatia are cu ce se lauda in acesti patru ani. Amintim doar doua dintre ele: un proiect in colaborare cu orchestra London Schubert Players, pentru promovarea compozitiilor compozitorilor romani moderni si contemporani, proiect finalizat cu 8 concerte in toata Londra. Un alt proiect, "Art and Music Festival", in colaborare cu institutii prestigioase, a avut ca scop prezentarea artei populare traditionale romanesti in Marea Britanie.

Sindicat

Ionela Flood lucreaza acum ca functionar la un mare ONG din Londra (care are circa 700 de angajati) si se ocupa de PR pe servicii sociale pentru cei peste 55 ani. Este lider de sindicat in cadrul unuia din cele mai mari sindicate din Marea Britanie, UNISON, la ultima conferinta a administratiei publice reprezentand filiala de housing association. "Avem un proiect in curs cu asociatia Romanca, de infiintare a unui sindicat pentru apararea drepturilor romanilor care lucreaza in constructii. Initiativa a venit de la mai multi romani care au firme de constructii aici." Drepturile romanilor, Belfast? "Condamnam cu fermitate actele rasiste de la Belfast. Este pentru prima data cand se intampla asa ceva in Anglia. Exista rasism contra romanilor aici si eu l-am simtit pe pielea mea. Suntem perceputi ca o tara de tigani, de hoti, de mancatori de copii. Belfast, apoi, este oricum o zona cu o cultura mai putin toleranta. Dar sa fim sinceri, in Romania, intoleranta este chiar mai mare decat la Belfast."

(Un articol de Sorin Cehan, „Gazeta Romaneasca')

No comments: